Print
Bookmark and Share
Besamin-bøsse af sølv, 19. årh. Lørdag aften ved solnedgang tages der afsked med sabbaten. Der duftes til krydrede urter i besamin-bøssen for at tage duften af helligdagen med ind i hverdagen (Dansk Jødisk Museum).
Besamin-bøsse af sølv, 19. årh. Lørdag aften ved solnedgang tages der afsked med sabbaten. Der duftes til krydrede urter i besamin-bøssen for at tage duften af helligdagen med ind i hverdagen (Dansk Jødisk Museum).
Udforsk
Udforsk
Pesach hos familien Faberoff i Toldbodgade i København, 1924 (Dansk Jødisk Museum).
Pesach hos familien Faberoff i Toldbodgade i København, 1924 (Dansk Jødisk Museum).

Erindring og fællesskab

Jødedommens religiøse centrum er traditioner - både dem, man lever med og fører videre, og dem man studerer og diskuterer.


Den jødiske kultur er tung af bøger, men elsker samtidig sanselige ritualer: Lys der tændes, krydderier at dufte til, symbolsk mad, ord der læses højt, ting at røre ved. Ritualerne taler til alle sanser og skaber en atmosfære, som både småbørn og ældre kan være fælles om. På den måde er de også et vigtigt grundlag for fællesskabet og samtidig et af de bånd, som forbinder jøder i Danmark i dag med jøder andre steder og til alle tider. Når man sætter sig ved bordet på Pesach-festen for at fortælle historien om, hvordan Moses og de tolv stammer kom ud af Egypten, gør man sig selv til endnu et led i en årtusindgammel tradition.

Ikke en særlig sandhed

De jødiske traditioner skaber en høj grad af samhørighed mellem jøder og peger ofte tilbage på fælles erindringer. Jødedommen gør ikke krav på at rumme en særlig sandhed, som alle mennesker bør leve efter. Etiske principper som at stræbe efter retfærdighed og sandhed er efter jødisk tankegang en fællesmenneskelig forpligtelse, mens de jødiske traditioner og ritualer er specifikt for jøder. Derfor missionerer man heller ikke, og tager kun imod konvertitter til jødedommen, som kommer af egen drift og ud fra et stærkt ønske om at blive en del af den store jødiske familie.

Sabbat

Sabbat er den ugentligt tilbagevende helligdag, der med sine særlige ritualer og symboler adskiller sig fra hverdagen. Indenfor traditionel orotdoks jødedom begynder sabatten fredag aften ved solnedgang når kvinden tænder to levende lys. Manden indvier helligdagen med en lovsigelse, Kiddush, over et bæger vin og to brød. Sabbatten er en hviledag, som afsluttes lørdag aften med en kort ceremoni, Havdalah, når der er tre stjerner på himlen.

Ordet sabbat stammer fra det hebraiske ord lishbot, som betyder at strejke eller at afbryde. I den jødiske folklore hviler selv dyrene på sabatten. En kendt legende fortæller om en ko, der ejedes af en jøde og blev solgt til en ikke-jøde. På den syvende dag nægtede koen at lade sig spænde for.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Her kan du holde dig opdateret om arrangementer og andet nyt fra museet.

Tilmeld dig her

Åbningstider

1. juni - 31. august:
Tirsdag - søndag: 10 - 17
Mandag: lukket

1. september - 31. maj:
Tirsdag - fredag: 13 - 16
Lørdag og søndag: 12 - 17
Mandag lukket